Page 31 - Pelan Strategik JMG 2016-2020
P. 31

30      PELAN STRATEGIK JMG 2016-2020













                       penting dalam memacu ekonomi negara serta meningkatkan taraf hidup rakyat.
                       Dalam hal ini, JMG perlu;

                       a)  Meyakinkan  Kerajaan  Negeri  untuk  memberi  keutamaan  kepada  aktivti
                          pembangunan sumber mineral di kawasan-kawasan yang berpotensi supaya
                          sumber tersebut tidak dimajirkan.


                       b)  Menggalakkan pengusaha supaya meningkatkan penggunaan sumber mineral
                          tempatan dan mempelbagaikan produk melalui proses tambah nilai.

                       c)  Memastikan amalan terbaik digunapakai dalam aktiviti perlombongan dan
                          pengkuarian  bagi  memenuhi  kehendak  pembangunan  mampan  industri
                          mineral termasuk mematuhi piawaian pencegahan pencemaran alam sekitar.

                       d)  Meyakinkan  Kerajaan  Negeri  agar  menggalakkan  perlombongan  kerana
                          Kerajaan Negeri akan mendapat pulangan dalam bentuk royalti di samping
                          menjana  pembangunan  ekonomi  baru  bagi  industri  berasaskan  mineral
                          tempatan.


                   3.  PERSAINGAN UNTUK MENARIK PELABURAN SEKTOR MINERAL

                       Persaingan dengan negara-negara serantau perlu dipertingkatkan bagi menarik
                       pelabur luar negara untuk melabur dalam industri mineral tempatan. Oleh yang
                       demikian ianya memerlukan;

                       a)  Peningkatan inventori mineral yang dianggap strategik kepada negara seperti
                          bijih timah dan bijih besi bagi memastikan bekalan kepada industri peleburan
                          domestik dan kelangsungan jangka panjang kilang pelebur.

                       b)  Publisiti potensi mineral menerusi internet, konvensyen serta misi pelaburan
                          ke luar negara.

                       c)  Kajian  komprehensif  bagi  tujuan  analisis  pasaran,  dagangan,  penggantian
                          import, ramalan dan unjuran ekonomi berkaitan komoditi mineral.


                       d)  Kerjasama  berterusan  dan  penglibatan  secara  langsung  dengan  agensi
                          tempatan  yang  terlibat  dengan  promosi  pelaburan  mineral  seperti  MIDA,
                          MATRADE dan Agensi Kerajaan Negeri.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36